Toelatingscriteria vergoede dyslexiezorg

Nieuwe richtlijnen betreft meetmomenten vergoede dyslexiezorg
13/08/2015
Toon alles

Toelatingscriteria vergoede dyslexiezorg

Om na te gaan of een leerling voldoet aan de criteria voor de vergoede dyslexiezorg, wordt gekeken naar het CITO LOVS. Inmiddels zijn de meeste scholen overgestapt naar de niveau-indeling van niveaus I t/m V.

Voorheen werd de indeling van niveaus A t/m E gehanteerd. Hieronder wordt uitgelegd met welke scores een leerling in aanmerking kan komen voor een vergoed onderzoek:

Niveaus I t/m V-
Een leerling behaalt op drie achtereenvolgende hoofdmetingen V- (V min) scores op de DMT.
Een leerling behaalt op drie achtereenvolgende hoofdmetingen V- (V min scores) op spelling én daarbij V scores op de DMT.

Of:

Niveaus A t/m E
Een leerling behaalt op drie achtereenvolgende hoofdmetingen E scores op de DMT.
Een leerling behaalt op drie achtereenvolgende hoofdmetingen E scores op spelling én daarbij (lage) D scores op de DMT.

Let op:
Een score op het niveau V (zwakste 20%) is niet hetzelfde als de score E (zwakste 10%). Voor de vergoede dyslexiezorg geldt de eis dat het kind tot de zwakste 10 % moet behoren.
In de tabel is te zien hoe de verdeling over de niveaugroepen er in beide indelingen uitziet.

tabel