Om na te gaan of een leerling voldoet aan de criteria voor de vergoede dyslexiezorg, wordt gekeken naar het CITO LOVS. Inmiddels zijn de meeste scholen overgestapt naar de niveau-indeling van niveaus I t/m V.
Voorheen werd de indeling van niveaus A t/m E gehanteerd. Hieronder wordt uitgelegd met welke scores een leerling in aanmerking kan komen voor een vergoed onderzoek:
Niveaus I t/m V-
Een leerling behaalt op drie achtereenvolgende hoofdmetingen V- (V min) scores op de DMT.
Een leerling behaalt op drie achtereenvolgende hoofdmetingen V- (V min scores) op spelling én daarbij V scores op de DMT.
Of:
Niveaus A t/m E
Een leerling behaalt op drie achtereenvolgende hoofdmetingen E scores op de DMT.
Een leerling behaalt op drie achtereenvolgende hoofdmetingen E scores op spelling én daarbij (lage) D scores op de DMT.
Let op:
Een score op het niveau V (zwakste 20%) is niet hetzelfde als de score E (zwakste 10%). Voor de vergoede dyslexiezorg geldt de eis dat het kind tot de zwakste 10 % moet behoren.
In de tabel is te zien hoe de verdeling over de niveaugroepen er in beide indelingen uitziet.