Het verschil tussen bot en boot

Gebruik spellingscontrole tijdens examens VO door dyslectische leerlingen toch toegestaan
29/01/2016
Voorlichtingen samen met bibliotheken
23/05/2016
Toon alles

Het verschil tussen bot en boot

Een klankenkaart als hulpmiddel voor scholieren met dyslexie.

Het DCTwente in Hengelo bereikt goede resultaten met dyslexiebehandelingen. “Onze behandeling is effectief. Ieder kind dat de methode volgt, maakt goede vorderingen”, zeggen psycholoog Johanna Jager en orthopedagoog Wies Nijhof van het DCTwente. Recent onderzoek toont zelfs aan dat na behandeling een blijvend resultaat bereikt wordt op het gebied van lezen en spellen.

Dyslexie komt voor bij vier tot vijf procent van de basisschoolleerlingen. Een kind met dyslexie heeft moeite met lezen en/ of spellen. Als jonge kinderen leren praten, leren ze klanken in de juiste volgorde voort te brengen. Op het moment dat ze gaan lezen en spellen gaat het bij kinderen met dyslexie mis. Ze vinden het moeilijk om de letters te koppelen aan de bijbehorende klanken. Het lezen en spellen van woorden komt hierdoor niet goed op gang. Soms zijn op de kleuterschool de eerste signalen van de stoornis al aanwezig. Het jonge kind heeft moeite met het herkennen van kleuren, letters en cijfers. In groep 3, als kinderen leren lezen, stuiten ze op problemen. Jager: “Dyslectische kinderen pakken het leesproces vaak niet goed op. Ze koppelen klanken onvoldoende aan letters. Het verschil tussen bot en boot is voor hen bijvoorbeeld niet duidelijk. Dat geeft problemen in het leesonderwijs.”

Klik hier voor het hele artikel uit de TCTubantia van 12 maart.