voortgezet-onderwijs-dyslexieHet komt vaker voor dat er pas op het voortgezet onderwijs blijkt dat een leerling dyslectisch is, terwijl er op de basisschool nooit is opgevallen dat het lezen en spellen onevenredig veel moeite kostten. Veel van deze leerlingen vallen door de mand omdat zij op het voortgezet onderwijs ineens veel moeite hebben met het leren van de vreemde talen of omdat zij merken dat het lezen veel tijd kost door de langere leerteksten. Deze kinderen hebben op de basisschool vaak met hun intelligentie en/of door heel erg hard werken hun lees- en spellingproblemen kunnen compenseren.

Onderzoek

Wij doen onderzoek bij leerlingen waarbij het vermoeden bestaat dat er sprake zou kunnen zijn van dyslexie. We starten met een intakegesprek met ouders en leerling, waarin besproken wordt wat de moeilijkheden zijn en hoe de schoolloopbaan verlopen is. Aan de hand van dit gesprek wordt besloten of het zinvol is om te testen. Het is belangrijk dat de school ook achter het onderzoek staat.

Dit onderzoek bestaat uit:
– niveaubepaling van het lezen en spellen;
– eventueel een meting van de intelligentie;
– onderzoek naar onderliggende verklaringen voor de lees- en spellingproblemen.

Dyslexieverklaring

Wanneer dyslexie wordt vastgesteld, wordt een dyslexieverklaring afgegeven, waarin staat aangegeven waar een leerling recht op heeft ter compensatie van de lees- en spellingmoeilijkheden (bijvoorbeeld extra tijd, hulpmiddelen).

 

Informatie en aanmelding

Mocht u vragen hebben kunt u contact met ons opnemen.
Annelies Caron is hiervoor telefonisch te bereiken op 074-8 516 574, op dinsdag van 10.00 tot 12.00 uur en op donderdag van 12.00 tot 14.00 uur.
Wij zijn gesloten tijdens de schoolvakanties.
U kunt te allen tijde contact opnemen via e-mail: info@dctwente.nl

Aanmelden kan met de onderstaande formulieren:

aanmeldingsformulier voor ouders
aanmeldingsformulier voor school